przygotowanie wyjazdu

„Są dwie tylko rzeczy, które skaut musi pozostawić po skończonym obozie; pierwsza to ‚Dziekuję ci’, a druga to ‚Nic’ „.
(R. Baden -Powell) )

 

Szósty punkt w prawie skauta mówi, iż powinien uczyć jak opiekować się naturą. Obecnie jest to ważniejsze niż kiedykolwiek indziej, gdyż coraz skuteczniej niszczymy i zatruwamy naszą planetę. Skauci są następnym pokoleniem, więc nauka o środowisku i sposobie w jaki żyjemy powinna być ważną częścią w pracy zastępu. Dobrym pomysłem jest włączenie do programu ćwiczeń związanych ze środowiskiem. Innym sposobem jest stworzenie specjalnego wieczoru skautowskiego o naturze. Skauci mogą nauczyć się czegoś więcej o kwiatach i drzewach, i sposobie ich ochrony. Po powrocie z obozu, na którym był podobny wieczór, dzieci opowiadają co robiły i można to również wykorzystać w omawianym celu. Skauci musza być nieustannie zachęceni do dbania o środowisko naturalne, zwłaszcza jeśli nie robią tego ich rodzice.

Ważne jest, abyś jako lider pamiętał co robisz, gdy jesteś z podopiecznymi. Jeśli robisz cos źle (lub złego), to dzieci będą to po tobie powtarzać. Wyjaśniaj dlaczego cos robisz i staraj się angażować innych do swojej pracy. Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy, to skontaktuj się np. z Green Peace.

Kolejną ważną rzeczą, gdy praktykujesz aktywność na powietrzu jest, abyś wiedział co wolno ci robić. ZAWSZE stosuj się do przepisów i zaleceń obowiązujących w danym miejscu i pozostaw to miejsce w takim samym stanie jak je zastałeś lub lepszym jeśli to możliwe. Jeśli to możliwe, powróć do tego miejsca po tygodniu lub dwóch. Nawet, jeśli zostawiłeś miejsce uporządkowane, to dzikie zwierzęta mogły nabałaganić w poszukiwaniu resztek jedzenia.

PRZYGOTOWANIE SPEDZENIA NOCY NA POWIETRZU

Instrukcje dla lidera

Dużą część przygotowań spoczywa na barkach lidera. Ważne jednak jest, aby zaangażować skautów juz na poziomie planowania. Nawet bardzo młodzi skauci mogą brać udział przy juz określonych ograniczeniach. Zastęp nastolatków może wybrać jedzenie, które chcą zjeść lub dostarczyć i przygotować jakieś materiały do zajęć. Dla zastępu ośmiolatków lepszym rozwiązaniem możliwości wyboru może być glosowanie propozycji. To także jest demokracja, choć z nieco większymi ograniczeniami

  • Gdzie jedziemy?
    mapa, badanie terenu
    właściciel: woda, drzewo na opal
    rzeczy warte zobaczenia
  • Jak się tam dostaniemy?
    pieszo, rowerami, samochodem
    rozkład jazdy, koszty
  • Informacje
    dla skautów i rodziców: kiedy i gdzie wyjeżdżamy wracamy , koszty, lista ekwipunku
    spotkanie dla rodziców; dobrze jest nauczyć rodziców czego uczymy dzieci, prawdopodobnie oni są tymi, którzy służą pomocą gdy dzieci wyjeżdżają. Jak się ubrać ciepło, jak zapakować plecak – ciężkie rzeczy na wierzchu, dodatkowe jedzenie(świeże powietrze wyostrza apetyt)
    zbierz pieniądze kilka tygodni wcześniej, co zapobiegnie wycofaniu się dziecka, oczywiście choroba jest argumentem,
  • Jedzenie
    co i ile zamierzacie kupić
    kto kupi i przygotuje jedzenie
    koszty
    nie czyn gotowania zbyt łatwym i efektownym. Pozwól dzieciom brać w tym udział nawet jesli zajmie to więcej czasu. To również jest punktem programu a nie strata czasu. To jest zarówno zalecane jaki mile widziane.
  • Wyposażenie
    ekwipunek osobisty przedyskutujcie na spotkaniu przed obozem i wytłumacz dlaczego członkowie zastępu mają wziąć różne rzeczy – to pomoże im w zapamiętaniu,
    stałe wyposażenie: przejrzyj, zreperuj, pożycz lub kup, artykuły medyczne, siekierę, piłę, latarkę, naczynia kuchenne, sznurki, namiot lub brezent, artykuły higieny (płyn do mycia naczyń, proszek).
  • Bezpieczeństwo
    kontakt domowy
    kto ma materiały i informacje jak dostać się na obóz lub miejsce obozowiska (w razie potrzeby kontakt rodzica z dzieckiem).
    kto może skontaktować się z rodzicami dziecka (odwrotnie do powyższej ewentualności)
    co robić, gdy cokolwiek się przydarzy. Należy przemyśleć potencjalne wydarzenia i sposoby radzenia sobie z nimi
  • Program
    co zamierzamy robić na obozie, poza ustawieniem obozu? Przygotuj programy, materiały na ogniska, gry, zabawy, ceremonie, itd. Nie wystarczy mieć kilka pomysłów w głowie i liczyć na rutynę
    Prace i obowiązki należy rozdzielać, czyniąc je lżejszymi dla wszystkich. Warto pomieszacć wiek ludzi w tzw. „zarządach”.

Zarząd obozu przygotowuje go od strony technicznej: miejsce obozu, transport, zaopatrzenie, materiały, bezpieczeństwo.

Zarząd programu może wlączyć liderów do współpracy, zlecając im przygotowanie różnych zadań i aktywności.

MIEJSCE OBOZU
Miejsce wybierz dokładnie i ostrożnie. Skontaktuj się z właścicielem i pamiętaj o wodzie, toalecie, miejscu do zmywania, kompania się, drewnie, możliwym dostępie do telefonu, elektryczności, pozwoleniu na rozpalenie ognia, parkingu. Sprawdź teren w celu znalezienia możliwych niedogodności. Zrób plan obozu – jego rozmieszczenie, wygląd, itp.

INFORMACJA
Wiąże się to głównie z poinformowaniem rodziców. Bardzo ważny jest kosztorys (wyżywienie, transport, ….). Należy wyjaśnić co dzieci wyniosą z tego obozu (wiedze, doświadczenie, przyjaźnie, świeże powietrze ).

DZIEN GOŚCI
Zaplanuj ten dzień dla rodziców odwiedzających dzieci tak, aby mogli oni uczestniczyć w normalnym programie.

PRACA / KONTAKT Z RODZICAMI
Jan 1.43 – 51
Zaproszenie Filipa brzmi: „Przyjdź i zobacz”. On ani nie opisuje Jezusa, ani nie przedstawia żadnej doktryny. On pozwala aby Natanael odkrył i doswiadczył tego osobiście.

Pytanie Natanaela i odpowiedź Filipa mogą nam pomóc w kontakcie z rodzinami i rodzicami. Przyjdź i zobacz – nie czy jesteśmy dobrzy czy źli. Przyjdź i zobacz kim jest Jezus. Czy może przyjść cos dobrego z jego strony? Pytanie, które zadają sobie ludzie dzisiaj dotyczy punktu startowego dla zaproszenia rodzin i rodziców. Natanael pyta: Czy cokolwiek dobrego może przyjść z Nazaretu? Dziś pytania brzmią bardziej jak: skąd pochodzę; dlaczego żyje; dokąd zmierzam; jaki jest prawdziwy sens życia? Stawiane są pytania bardziej konkretne, dotyczące spraw codziennych. Dotyczą one pracy, przyjaciół, edukacji, możliwości, nadziei, problemów i tęsknoty. Wielu rodziców jest nieświadomych tego czym jest rodzicielstwo. Oni właśnie potrzebują więcej ufności (kogoś, komu mogliby zaufać).

Staraj sie zaangażować rodziców w codzienną pracę skautowską. Znajdź okazje do swobodnej rozmowy, najlepiej twarzą w twarz.. Aby utrzymać dobry kontakt z nimi dobrze jest informować o obecnych aktywnościach skautów. Zła informacja lub jej brak może wywołać nieufność rodziców. Powiedz rodzicom co zamierzasz robić, poproś o pomoc w realizacji tego projektu.

WSKAZÓWKI

– wybierz liderów odpowiedzialnych za kontakty z rodzicami

– poproś o pomoc:
nowych liderów o praktyczną pomoc
odpowiedzialnych za obóz,
zaangażuj rodziców

– grupy „odkrywcze” rozmowy i dyskusje

  • pytania dotyczące życia
  • pytania dotyczące dzieci i nastolatków
  • lokalne środowisko i społeczeństwo
  • literatura

– nabożenstwa,

– spotkania dla rodziców,

– dzień rodziny,

– wizyty domowe,

– skaut dla organizacji doroslych (rodziców),

– ” przyjaciel rodziny” – przyjazń, modlitwa (opieka zaproszenia),

– indywidualne zobowiązania do modlitwy o kogoś.